Lapsuudestani muistan itsenäisyyspäivän raskaan ilmapiirin, kaksi kynttilää kodin jokaisella ikkunalaudalla, ja jotenkin liikuttuneen itkuisen tunnelman. En voinut tietenkään ymmärtää vanhempieni raskasmielisyyttä - mutta olihan sotien loppumisesta 1960-luvun alussa vasta viisitoista vuotta. Viisitoista vuotta, aika eikä mikään - nyt taaksepäin katsottuna se on vuosi 2002!
Pitää itse elää kokonainen elämä, jotta ymmärtää vanhempiensa kokemukset ja ajan, jota he nuoruudessaan joutuivat kokemaan. Ajan, joka tuhlasi heidän nuoruutensa, mutta silti he selvisivät ja rakensivat maan, jossa sukupolveni ja minun lapseni ovat saaneet elää sodilta ja muilta kauheuksilta turvassa.
Tänään, kolme päivää ennen Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlien huipennusta, mietin isääni Sakari Talvitietä (1917-2011) ja appeani Olli Heiskasta (1923-2005). Kaksi erilaista miestä, joita kuitenkin yhdisti samanlainen arvomaailma ja kotiseudun jättäminen Karjalaan. Pohjalaissyntyisen isäni lapsuuden- ja nuoruudenkoti oli Laatokan rannalla Impilahdella, appeni, pesunkestävän, monen polven karjalaisen koti Harlussa.
Isäni Sakari Talvitie yksitoista vuotta sodan jälkeen, vuonna 1956 turkulaisen Uusi Aura -lehden päätoimittajana.Isäni oli arka ja herkkä mies. Rintamalta hän pääsi pois sairastettuaan keuhkokuumeen, ja sanoi aikoinaan miehelleni Juhalle, että hänestä ei olisi ollut etulinjaan. Toisin kuin veljestään, majuri Kalervo Talvitiestä, joka taisteli talvisodassa, Äyräpään maanpäällisessä helvetissä jalkaväenkenraali Adolf Ehrnroothin joukoissa. Kun haastattelin Ilta-Sanomiin vuonna 1997 Naantalissa vanhaa kenraalia, hän otti melkein asennon puhuessaan sedästäni, tämän rohkeudesta ja siitä, miten tämä oli auttanut haavoittuneita joukkuetovereitaan.
Siinä, missä isäni oli arka ja herkkä, appeni oli herkkä ja rohkea. Hän ilmoittautui talvisotaan alaikäisenä, vasta 16-vuotiaana ja valehteli ikänsä. Talvisodan alkuvaiheessa tämä nuori poika kävi kotitalollaan, näki äitinsä ja sisarensa lähteneen ja heitti avaimen hankeen. Karjalaan hän palasi vain jatkosodan sotatoimissa, ei koskaan sen jälkeen kuten ei isänikään.
Karjalan Kannaksen hirvittävän suurhyökkäyksen aikana appeni oli viimeisiä Teikarin-saaren taistelijoita. Hän ui ankarassa tulituksessa sieltä pois tukin varassa ja pelasti selässään joukkuejohtajansa. Tämä alkoholisoitui myöhemmin pahasti ja oli niitä Helsingin siltojen alla eläneitä sodan traumatisoituneita miehiä, joista Helsingin Sanomien ansiokas artikkeli tänään kertoo. Appeni etsi entisen joukkuejohtajana käsiinsä ja pelasti tämän toisen kerran, mistä mies oli kiitollinen jäljellä olevina elinvuosinaan.
Appeni Olli Heiskanen sodan jälkeen RUK:n pidettynä kouluttajana. RUK:n oppilaiden joukkuejohtajalleen tekemässä muistoalbumissa on teksti "Suuri sotapäällikkö". Sellaisena hän ei itseään korostanut.Isäni ja appeni eivät koskaan puhuneet sotakokemuksistaan. He eivät katkeroituneet, ja Suomen itsenäisyys oli heille vakava asia.
Ensi keskiviikkona, 6.12. nostamme maljat näille isille. Emme itke, vaan iloitsemme, sillä satavuotinen itsenäisyys on kovista uhrauksista huolimatta iloinen asia.
Amanda Palon rohkea teko vapauttaa.
Arctic Light Hotellin sängyssä nukuin syksyn parhaimmat unet.
Nilissä saimme suussasulavaa poronkaretta.
Pisto-pubissa ihailin Ilta-Sanomien aikaisen kollegani Jari Tervon kirjahyllyä.
Mikko Hokkanen hallitsee asiakaspalvelun ja tekee Rovaniemen parhaimmat drinkit.
Seela Sella on Mahtimummeli, joka tapaa muita mummoja. (kuva Tanja Ahola)


Hauskuus on tapa selvitä, sen Martti Suosalon rooli osoittaa. (kuva Tapio Vanhatalo)
Rauno Ahonen ja Vappu Nalbantoglu ovat leirin johtajapariskunta. (kuva Tapio Vanhatalo)
Pekka Huotari, Petrus Kähkönen ja Martti Suosalo tekevät upeat roolit. (kuva Tapio Vanhatalo)
Asko Sarkola on Mannerheim, Pertti Sveholm Hjalmar Linder. Kuva © Tapio Vanhatalo
Kirsi Karlenius tekee hienon roolin Kitty Linderinä. Kuva © Tapio Vanhatalo
Rafael Wardi maalasi vuoden verran Asko Sarkolan muotokuvaa Tartuffena.
Hengenmiehenä huijaava Tartuffe-näytelmä suututti Molièren aikalaiset...
Sauli Niinistö ja Jenni Haukio innostuivat konserttitalolla. (kuva Timo Pyykkö)
Lilian ja Noel valmiina Pepin uusintaensi-iltaan.
Anna-Riikka Rajanen on Peppinä ihan ikiliikkuja! (kuva Mirka Kleemola)
Pepin merirosvoisä on saapunut kaupunkiin, ja katsottavaa riittää niin lavastuksessa kuin puvustuksessa. (Mirka Kleemola)
Anna-Maija Tuokon Lea hurmaa ensitapaamisella Arttu Ratisen Eeron. (kuva Harri Hinkka)
Huojuvan talon väkivalta on fyysistä ja henkistä. Anna-Maija Tuokon Lea Markku ei kaihda rajujakaan keinoja. (kuva Harri Hinkka)
Tallinna otettiin haltuun pyöräillen. Iloisen pyöräilijän taustalla yksi muraaleista, maalaus Eesti Rahvusringhäälingin (ERR) eli Viron yleisradiosta.

Sittenkö vasta elämme, kun viini virtaa, ja mammona täyttää elämän? (kuva Henrik Schütt)
Vappu Nalbantoglu ja Helmi-Leena Nummela näytelmän sisaruksina.(kuva Mirka Kleemola)
Heidi Herala tekee vahvan roolin, saman jonka hänen äitinsä Marja Korhonen teki vuonna 1961 Ritva Arvelon ohjaamassa elokuvassa. (kuva Mirka Kleemola)
Kuva Petri Mulari.
Laila Hirvisaari ja tyttäret, vas. Anu, Eve ja Kristiina.
Johanna Rusanen-Kartano ja Sofi Oksanen ovat tuttuja entuudestaan. (kuva Jussi Niukkala)
Tytär tuki äitiään. (kuva Petri Mulari).
Presidentin hautakumpu peittyi kukkiin.
Krista Launosen kirjaan tekemät työt ovat myynnissä, myös Hummeri-taulu.
Jukka Puotilan ja Jukka-Pekka Palon intensiiviset, tarkat roolityöt hiljentävät katsojan (kuva Tuomo Manninen).
Aila Luode-Laiho kirjoittaa runoissaan ihmiskohtaloista, joihin hän on oman elämänsä aikana törmännyt. (kuva Timo Pyykkö)
Valmiina mereen, ainakin melkein. (kuva Pekka Mustonen)
Vedessä Perämerellä, ympärillä jäälakeus. (kuva Pekka Mustonen)
Meltauksen kylässä sijaitsevan Beana Laponian huoneessa nukuin näiden kavereiden kanssa.
Lasi-iglun koko katto avautuu taivaalle. Voi vain kuvitella, millainen näky sieltä avautuu revontuliyönä.
Tallinnassa pyrytti eilen, mutta Viron korkeimman rakennuksen, 314 metriä korkean Teletornin huipulta näkyy kirkkaalla säällä Suomeen asti. Niin lähellä me olemme toisiamme!
Päätoimittaja Sakari Talvitiellä ei ollut vuonna 1956 tietokonetta eikä älypuhelinta, vaan kirjoituskone ja hieno pöytäpuhelin. Niilläkin tiedonvälitys toimi aivan mainiosti.
Teletornin toisessa kerroksessa on pieni auditorio, jonka takaseinän peittävät upeat, taiteilija Dolores Hoffmanin tekemät lasimaalaukset.