keskiviikko 26. syyskuuta 2018

Salaviinan polttajia ja kansainvälisiä rikollisia

Äkkiseltään voisi kuvitella, ettei toimittaja, tietokirjailija Tuomas Marjamäellä ja kirjeenvaihtaja Mika Hentusella ole mitään yhteistä. On sittenkin.

Avun monivuotinen toimituspäällikkö, muun muassa menestyselämäkerran Spede Pasasesta kirjoittanut ja nyt vapaa kirjailija Marjamäki ja Ylen Washingtonin kirjeenvaihtaja Hentunen  ovat tämän syksyn kirjailijoita. Marjamäki on kirjoittanut monen tietokirjan jälkeen esikoisromaaninsa ja Hentunen toisen jännitysromaaninsa.

Tuomas Marjamäen Siitä tulikin farssi -romaani (Docendo) on vauhdikas ja humoristinen tarina. Se alkaa vuodesta vuodesta 1896, jolloin helsinkiläisen Atelier Apollon omistaja ja sittemmin Maailman ympäri -teatterin pitäjä Karl Emil Ståhlberg näkee Lumièren veljesten ensimmäisen elokuvan (tosin uudissana elokuva keksittiin suomen kieleen vasta vuonna 1927). Ståhlbergin järisyttävästä kokemuksesta lähtee liikkeelle maanvyöryn tavoin etenevä hanke - ensimmäisen suomalaisen "kinematografikuvan" eli Salaviinanpolttajat filmaaminen.

 

Tuomas Marjamäki on monen tietokirjan jälkeen nyt esikoisromaanin kirjoittaja. (kuva Veikko Somerpuro)

 

Sellaista elokuvaa todella tehtiinkin, mutta vasta käsikirjoituskilpailun, monen käänteen ja kommervenkin jälkeen. Marjamäen romaanissa ehditään kokea Viaporin kapina, käydä ensimmäiset eduskuntavaalit ja tutustua tarinan aitoihin esikuviin kuten Kansallisteatterin näyttelijä Teuvo Puroon, kuplettimestari J.Alfred Tanneriin ja kreivi Louis Sparreen. Lukija kulkee tarinan myötä vanhan Helsingin kaduilla ja näkee nyt jo yli sata vuotta vanhat rakennukset vasta uudisrakennuksina.



 

Salaviinanpolttajista tuli ennakkosuunnitelmista poiketen farssi. Ja oliko filmin käsikirjoittaja todellakin 10-vuotias Yrjö eli Yrjö Soini, Agapetuksena (1896-1975) tunnettu kirjailija... Ainakin Tuomas Marjamäki johdattaa tarinaa siihen suuntaan. Romaanin suuria ansioita on 1900-luvun alun ajan henkeen sopiva ihmiskuvaus, tapa, millä kirjailija kuvaa ihmisten käyttäytymistä ja miesten sekä naisten tyystin erilaisia rooleja perhe-elämässä.

 

Mika Hentusen Elossa Washingtonissa (CrimeTime) -jännitysromaani sijoittuu maisemiin ja olosuhteisiin, jotka Ylen Washingtonin-kirjeenvaihtaja Hentunen työnsä vuoksi hyvin tuntee.

Mika Hentunen tutuissa työmaisemissaan Washingtonissa. (kuva Yuri Gripas)

 

 

Tarina alkaa NHL-komennuksen saaneen suomalaisen pelaajan Pepe Hukkasen jouduttua oudon vainoojan seuraamaksi ja yliajosta, jonka Pepe hädissään tekee. Se johtaa siihen, että pelaajan isä pyytää apua Supossa työskentelevältä sukulaiseltaan, ja tämä ottaa yhteyttä tuttuunsa FBI:ssa. Lopulta tehtävä lankeaa korealaiselle freelance-agentti Rocky Leelle, joka seikkaili jo Hentusen esikoiskirjassa Attan aarre. Rocky Lee alkaa nyt jäljittää kiristäjäliigaa, jonka lonkerot ulottuvat Venäjän kautta myös Suomeen.

Hentunen hyödyntää hienosti kirjeenvaihtajan työtään ja matkojaan ympäri Yhdysvaltoja. Washingtonin ohella kirjassa seikkaillaan pyörremyrskyn keskellä New Orleansissa ja ollaan lopulta myös hylätyllä kaivosalueella Tar Creekissa. Oklahoman intiaanien entisestä jokisuistosta on tullut viime vuosikymmeninä yksi Yhdysvaltojen vakavimmista ympäristökatastrofeista.



Mitä yhteistä Tuomas Marjamäen ja Mika Hentusen romaaneilla sitten on? Tarkka, paljon työtä vaatinut taustatyö ja faktan sekoittaminen taitavasti fiktioon. Ja molemmissa romaaneissa olisi aineksia vaikka elokuvaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti